Savjeti za ublažavanje problema flatulencije

Savjeti za ublažavanje problema flatulencije

Flatulencija, ili kolokvijalno „vjetrovi“, je uznemiravajuće stanje koje je ujedno i neugodno.  Srećom, postoji niz sredstava kojima možemo spriječiti flatulenciju. Iako neće svako od navedenih sredstava biti jednako učinkovito kod svih ljudi, vjerojatno je da će Vam neki od savjeta koje ovdje donosimo ipak pomoći.

Što izaziva flatulenciju

Flatulencija je medicinski izraz za prekomjernu količinu plinova u želučanocrijevom sustavu. Ono nastaje kao normalna pojava nakon nakupljanja plinova tijekom probavljanja hrane do kojega može doći na jedan od dva načina:

  • gutanjem zraka tijekom jedenja ili pijenja što uzrokuje nakupljanje kisika i dušika u probavnom sustavu

ili

  • probavljanjem hrane tj. kada se u probavnom sustavu nakupljaju veće količine ugljičnog dioksida, vodika i metana.

Posljedica je, u oba slučaja, flatulencija, posebno nakon konzumacije hrane koja je poznata po pojačanom stvaranju plinova tijekom probave. Takve namirnice su, primjerice:

  • grah i druge grahorice
  • mekinje, brokula i prokulice
  • kupus, cvjetača i grožđice
  • šljive i luk
  • fruktoza iz voća, voćni sokovi i med (koji je teško probavljiv)
  • povećana količina prehrambenih vlakana.

Smanjeni unos ovih namirnica, namakanje graha/grahorica preko noći prije kuhanja u svježoj vodi (ili, još bolje, kuhanjem u loncu pod pritiskom) mogu pomoći u smanjenju nadutosti. Isto tako, korisno je izbjegavati žvakaće gume bez šećera i slatkiše koji sadrže teško probavljiva umjetna sladila poput manitola, sorbitola i ksilitola.

Ostali uzroci flatulencije

U nekim slučajevima, flatulenciju može izazvati intolerancija organizma na laktozu ili neke druge namirnice, zatvor stolice, gastroenteritis ili sindrom iritabilnog crijeva, isto kao i celijakija.

Prvi savjet za sprečavanje flatulencije – konzumacija hrane koja sprečava pojavu flatulencije

Prehrambene namirnice koje mogu smanjiti stvaranje plinova tijekom probave hrane sadrže korisne bakterije koje povoljno djeluju u želučanocrijevnom sustavu. Neke od takvih namirnica su:

  • bio-jogurti koji sadrži probitičke bakterije (bifidus ili acidofilus) – dvije do tri čašice dnevno mogu pomoći u velikoj mjeri
  • Miso-juha (može se naći u prodavaonicama azijske hrane u vrlo praktičnom pojedinačnom pakiranju)
  • kapsule probiotika (uzimati prema uputi za uporabu, najčešće na prazan želudac, tri puta dnevno)

Drugi savjet za sprečavanje flatulencije – đumbir

Tablete, kapsule ili tinktura od đumbira kao dodatak prehrani koji se uzima prije jela (u skladu s uputom za primjenu) mogu biti učinkoviti u smanjenju vjetrova, isto kao i:

  • konzumacija komadića svježeg korjena đumbira (potreban je oprez pri konzumaciji jer može biti jako ljutog okusa)
  • svježe pripravljeni čaj od đumbira (naribati čajnu žličicu svježeg korjena đumbira, preliti vrućim vodom i ostaviti stajati 5 minuta, ocijediti i konzumirati ohlađeno)
  • filter vrećice za pripravu čaja od đumbira (dostupno u većini trgovina prehrambenim namirnicama)

Treći savjet za sprečavanje flatulencije – čaj od paprene metvice

Bilo da kupite gotovi čaj ili sami spremite čaj od osušenih listića paprene metvice (uzmite 2 žlice osušenih listova i ostavite ih stajati 5 minuta u kipućoj vodi pa potom ocijedite), čaj od metvice je odlično sredstvo za smanjenje vjetrova.

Ostali biljni pripravci za smanjenje flatulencije

Žvakanje pola čajne žličice sjemenki anisa, komorača, kima ili celera nakon obroka također može spriječiti pretjerano stvaranje plinova. Sve ove sjemenke dostupne su u trgovinama na odjelu začina. Čajna žlica gorkog biljnog likera (pelinkovac ili slično) pomiješana u čaši mlake vode prije obroka potiče izlučivanje želučane kiseline čime se ubrzava probava i smanjuje stvaranje probavnih plinova i nadutost.